Kryddig sesammarinerad Oumph!

IMG_4955Häromkvällen blev det en fantastiskt god plockmiddag.
Och nej det är inte kött ni ser på bilden, även om det är slående likt. Jag testade den hyfsat nya sojaprodukten Oumph, vars konsistens är läskigt lik kött och förvånansvärt välsmakande.
Den finns i flera smaksatta varianter men jag valde att köpa den neutrala och göra min egen marinad.
Ingredienser (2 små portioner)
1 paket Oumph Pure Chunks på 280 gr
1/2 dl tamarisoja
1/2 msk sambal oelek
1/2 tsk gurkmeja
1/2 malen koriander
1 msk farinsocker
1 msk sesamolja
1 msk sesammjöl
1 tsk riven ingefära
2 rivna vitlöksklyftor
1 decimeter purjolök
2 msk tomat puré
Lite citronsaft
Olja till stekning
Utförande: Börja med att hacka purjolöken. Blanda de resterande ingredienserna väl med purjolök och Oumph i en påse.
Låt det marineras minst en timme (jag lät min marineras i 12 timmar).
Stek dem gyllene i kokosolja och och servera med förslagsvis mitt goda tunnbröd, guacamole, färsk koriander, tomat, rödlök och en blandsallad.
IMG_4951

Kommentera

