Vegan Vanilla Questbar with Cashew and Mango Chunks

Det har varit lite tyst här ett tag. Har haft mycket att pyssla med och i söndags kom jag hem efter att ha varit i Rom med familjen.
Vi hälsade på min faster som flyttade dit för många, många år sedan.
Hon hade en underbar femtioårsfest i Fregene som slutade med att alla stod barfota på stranden och dansande under månen.
Italien är ett land som ligger mig varmt om hjärtat då vi har åkt dit nästan varje år sedan jag föddes. De rika dofterna, det varma ljuset, ljudet av syrsorna och hundarna som skäller på gatorna och den delikata maten gör mig alldeles salig!IMG_5679
Nog om min frånvaro! Jag älskar att experimentera så när jag såg att fibersirapen som de omåttligt populära Questbarsen består av (något jag inte tål) fanns att köpa var jag givetvis tvungen att att testa att göra en egen snäll, vegansk variant som även jag kan äta!
Sirapen består främst av fiber och innehåller väldigt lite socker.IMG_5813
Ingredienser (1 bar)
30 gr fibersirap (finns att beställa här)
25 gram risprotein med vaniljsmak
1 msk mandelmjölk
5 cashewnötter
3 bitar torkad mango
Utförande: Mät upp sirapen i en skål och micra i ca 30 sek tills det börjar bubbla.
Hacka cashewnötter och mango i små bitar.
Häll ner risproteinet i sirapen och blanda. Risprotein blir väldigt lätt klumpigt så blanda riktigt noga! Tillsätt mango, nötter och mandelmjölk och blanda lite till.
Forma till en bar och lägg på förslagsvis ett fat av plast, den ska gå att lossa på lätt sedan. Ställ in baren i kylen och låt stelna i ca 1 timme.IMG_5807

Kommentera

