Middagsbjudning och drömlik hasselnöts & chokladmousse

Igår hade jag min älskade faster över på middag och jag valde då att bjuda på en mix utav några av mina egna favoritrecept. Tycker att plockmat förhöjer mysfaktorn ett snäpp och jag måste säga smakkombinationerna blev väldigt lyckade!IMG_5959
IMG_0265 På tallriken ryms jordnöts & pumpafalafel (för recept kika in på min gamla blogg) med guacamole i glutenfritt bröd.
Krämig currygryta (recept finns här) med guldris (basmatiris fräst med gurkmeja i kokosolja).
Ugnsrostad butternut squash och zucchini samt en edamamesallad med citronvinegrette.
Till dessert blev den en fullkomligt ljuvlig hasselnöts & chokladmousse utan vitt raffinerat socker och dessutom rik på protein.IMG_5932
Hasselnöts & chokladmousse (6 portioner)
15 skalade och urkärnade dadlar
1,5 dl hasselnötssmör (man kan givetvis rosta hasselnötter själv och mixa)
3 msk kakao (mer eller mindre beroende på smak)
400 gram silkestofu
1 tsk vaniljpulver
1 dl kaffe
1 msk chiafrön
Till garnering: hackad mörk choklad, pistagenötter, lite lönnsirap och skivade jordgubbar.
Utförande: Lägg allting i en mixer och mixa slätt. Fördela moussen i glas och ställ i kylen. Den kan med fördel göras kvällen innan servering så att smakerna hinner gifta sig ordentligt.IMG_5938

En reaktion på ”Middagsbjudning och drömlik hasselnöts & chokladmousse

Kommentera

