Matchaglass/ Matcha Nice Cream

IMG_6002

Jag har skrivit tidigare om världens enklaste och godaste glass samt postat recept, Mjuk hallonglass med jordnötssås och krispiga mullbär och Mjuk banan & kokosglass. Bananglass, eller så kallad ”nice cream” känner väl alla till vid det här laget men jag är bara tvungen att tipsa om min lilla smaktvist: matcha!
När jag var i Tokyo för två somrar sedan såldes det mjukglass med matchasmak överallt. Matcha har en underbar grön färg och väldigt rik på antioxidanter, dessutom har det en uppiggande men samtidigt harmonisk effekt.
IMG_6004

Det kan vara svårt att hitta matchapulver i butik så jag beställde mitt från Iherb.
Ingredienser (1 port):
3 frusna stora rejält övermogna bananer
En skvätt mandel eller sojamjölk
1-2 tsk matchapulver
1 msk agavesirap
Utförande:  Släng ner allting i en bunke och stavmixa. Ät direkt eller frys lite till för fastare konsistens.IMG_5992

En reaktion på ”Matchaglass/ Matcha Nice Cream

Kommentera

