Pumpa & jordnötsblondies

Under hela oktober och främst till halloween lagade jag alla möjliga variationer av så kallade blondies (som brownies fast utan choklad) baserade på pumpa.
Jag kommer här dela med mig utav en av de varianterna som jag blev riktigt nöjd med och som jag under tillagningen för en gångs skulle kom ihåg att mäta upp.
Ni bara måste göra denna, den blir härligt kladdig och vansinnigt mumsig.
Det slutade med att jag slukade tre stycken på en gång!IMG_6036

Ingredienser (4 bitar)
300 gr butternutpumpa
10 st urkärnade och skalade färska dadlar
1 rågad dl glutenfritt havremjöl
3 msk jornötssmör (jag använde ett ekologiskt som består utav enbart jordnötter och salt)
2 msk jordnötsmjöl
3 msk fibersirap gold / Lönnsirap
1 msk kanel
Utförande: Börja med att skiva butternutpumpan i tunna skivor.
Rosta den i ugnen på 200 grader i ca 20-30 minuter eller ja, tills den är mjuk.
Skala och kärna ur dadlarna. Lägg ner pumpa, dadlar, jordnötssmör och sirap i en bunke och mixa slätt. Blanda sedan de torra ingredienserna i en separat bunke och häll ner dem i pumpasmeten. Blanda riktigt noga.
Klä en liten form med bakplåtspapper och fördela smeten jämt (den blir väldigt kletig). Sätt sedan in den i ugnen på 200 grader i ca 20-25 minuter. Låt den svalna helt innan servering. Godast blir den när den fått stå i kylskåpet några timmar. Servera med förslagsvis kokosgrädde och bär, nötsmör eller Dulce de leche.

IMG_6033

Kommentera

