Glutenfri solroslimpa

IMG_6108

Här kommer ytterligare ett recept på en makalöst god och glutenfri limpa, men denna gången med jäst. Jag upplever att den här blir mycket luftigare och inte lika kompakt som den förra jag postade. Jag utgick från ett recept från tidningen Vego, men bytte ut så många mjölsorter och lade till både kryddor och frön att receptet blir mitt eget.IMG_6112IMG_6117

Recept (1 limpa)
25 gr färsk jäst
4 dl ljummet vatten
2 tsk agavesirap
1/2 dl fiberhusk
2 dl majsmjöl
1 dl bovetemjöl
1 dl quinoamjöl
1 dl sesammjöl
1 tsk brödkryddor
1 tsk örtsalt
3 msk solrosfrön + mer till garnering
1 msk linfrön
1 msk pumpkärnor
Olja till att smörja formen
Utförande: Börja med att blanda vatten, agavesirap och fiberhusk i en bunke. Låt det stå och svälla cirka 10 minuter.
Blanda sedan alla de torra ingredienserna i en bunke och tillsätt dem. Blanda riktigt noga. Låt degen jäsa under en bakduk i cirka 40 minmuter.
Smörj en brödform med olja och fördela degen jämt, strö över lite solrosfrön. Sätt in den i ugnen på 200 grader i cirka 20 minuter.
Låt brödet svalna helt innan du skär i det, jag lät min limpa vila i kylen ett helt dygn innan.  Brödet smakade underbart gott tillsammans med havrebaserad cream cheese och örtsalt!IMG_6105IMG_6126

Kommentera

