Förträffliga quinoabiffar samt rostad paprika & tomatsås

img_8271img_8267I början av veckan hade jag turen att förgylla min vardag genom att bjuda hem en väldigt fin vän på lunch.
Jag bjöd på quinoabiffar, en rostad paprika & tomatsås, hummus, balsammasserad rödkål samt bladspenat. Detta åt vi med bröd, pitabröd för henne och glutenfritt tunnbröd åt mig. Till dessert åt vi chokladmousse, jag använde —> detta recept men blandade även i cashewnötter och valnötter. Grundreceptet till biffarna kommer från Vegomagasinet men jag har ändrat måtten samt lagt till havregryn och kryddor.
Ingredienser:
Quinoabiffar (16 stycken)
2 dl (okokt) quinoa
1/2 msk grönsaksbuljong
250 gram kokta kikärtor
1 dl tahini
1 stor rödlök
1 bit riven zucchini, ca 150 gr
1 dl glutenfria havregryn
1/2 dl maizena (eventuellt mer)
1 kruka färsk basilika (blir även gott med koriander, mynta eller persilja)
2 msk olivolja
1/2 msk paprikapulver
Salt och peppar
Utförande: Koka quinoan enligt anvisningarna på paketet men tillsätt buljong.
Mixa kikärtor, zucchini, tahini och olja.
Hacka rödlöken och fräs den i lite olja.
När quinoan svalnat blandar du allting noga i en bunke och låter det stå ungefär en halvtimme i kylen. Forma till biffar och stek dem gyllene.

Ljuvlig rostad tomat & paprikasås
500 gr små plommontomater
2 röda paprikor
2 gula lökar
3 stora vitlöksklyftor
1/2 msk lönnsirap eller kokossocker
1/2 msk äppelcidervinäger
2 msk kallpressad olivolja
1 tsk sambal oelek (kan uteslutas men jag gillar hettan)
Havssalt
Nymalen svartpeppar
1 kruka färsk basilika (eller andra örter)
Utförande:  Kärna ur paprikan och skiva löken. Lägg alla grönsaker på en plåt med ett bakplåtspapper i ugnen på 225 grader i cirka 25 minuter.
När de är klara mixar du dem tillsammans med all smaksättning.
Såsen är jättegod kall som ett tillbehör men fungerar även att ha som pastasås, pålägg m.m.img_8274img_8277

 

 

Kommentera

