Krämig pumpapasta

De färgglada löven är långt ifrån ensamma att skina upp oktober, tacka vet jag all pumpa!
De som känner mig vet att jag är fullkomligt galen i pumpa.
Några gånger då min pojkvän velat göra mig riktigt glad har han överraskat mig genom att köpa en låda full med min favoritpumpa: Uchiki kuri, även kallad hokkaido.
Det har blivit en hel del pasta i bloggen på sistone men det är ju så gott och den här rätten är dessutom riktigt höstig!img_8628

Ingredienser (2 port)
400 gram skalad och urkärnad Hokkaidopumpa (eller annan valfri pumpa)
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk torkad rosmarin eller hackad färsk salvia
1/2 tsk grönsaksbuljong i pulverform
Salt och peppar
2 dl växtbaserad grädde eller mjölk
1/2 dl näringsjäst
200 gram pasta (jag använde ris & linspenne)
Utförande: Sätt ugnen på 200 grader. Rosta pumpan tillsammans med rosmarin, lök och vitlök på en plåt klädd med bakplåtspapper i cirka 30 minuter.
När de är klara värmer du upp växtgrädde tillsammans med buljong i en kastrull. Mixa allting från plåten och blanda ner i grädden. Tillsätt sedan näringsjäst.
Servera med nykokt pasta!img_8622

 

 

Kommentera

