Havrefrutti

Det här mellanmålet påminner lite om risifrutti till smaken! Fördelen är att det håller sig utanför kylskåp en längre tid. Jag har använt mig av mathavre, tyvärr har jag inte kunnat hitta någon med glutenfri märkning. Havre i sig är naturligt glutenfritt, däremot kan det hanteras i fabriker som hanterar andra spannmål. Har du Celiaki bör du därför köpa ren havre som är garanterat glutenfritt, dvs som särbehandlas både vid odling, skörd och paketering. Mathavre går dock att byta ut mot exempelvis ris, quinoa eller bovete.
Det må låta som en konstig kombination men det här blir så gott!
Jag anger inga mängder då det är olika från gång till gång. Jag använder inte alltid både växtmjölk och sojakvarg/soyghurt då det varierar utefter vad jag har hemma. Smaksättning och tillbehör anpassas också, den här gången blev det blåbär, hallon, kardemumma och lime som fick samspela. Ni får helt enkelt testa er fram!img_8636
Du blandar bara:
Kokt mathavre, ris, quinoa eller bovete
Sojakvarg eller soyghurt
Växtmjölk såsom mandel, ris, soja, kokos eller havre
Plantbaserat protein, jag använde ett baserat på ärta och havre med vaniljsmak
Valfria bär
Valfri smaksättning som exempelvis: kardemumma, ingefära, vanilj, kanel, citron, lime och kakao med mera. img_8642

2 reaktioner på ”Havrefrutti

  1. Hejsan! Jättefin blogg med mycket inspiration! 😀 Är det möjligt för dig att sätta in recepten i kategorier så det är lättare att hitta? Kommer definitivt fortsätta följa, tack för denna matkreation! :))

    Liked by 1 person

Kommentera

