Krämig och proteinrik saffransgröt

Jag älskar saffran året om men så här närmare juletid är saffran ett måste för mig!
Så här såg en del utav min första adventsfrukost ut i söndags:unnamed

Ingredienser (ca 2 port)
2 dl okokta gryner såsom ris, mathavre eller quinoa
5 dl vatten
400 gr ekologisk silkestofu (jag använde DENNA)
5 färska dadlar eller 3 msk agavesirap (smaka av hur sött ni vill ha)
1 nypa salt
2 krm äkta vaniljpulver
0,5 gr saffran
1 dl mandelmjölk (eventuellt mer)
Utförande:  Koka valfria gryn efter anvisningarna på paketet, använd gärna lite mer vätska än det angivna (är därför jag har skrivit 5 dl vatten ovan) tillsammans med ett kuvert saffran, vaniljpulver och salt.
När de är klara tillsätter ni mandelmjölken och låter den sjuda in.
Mixa silkestofu och sötning till en slät kräm. Rör ner krämen och låt det värmas ihop med grynerna.
Servera med något gott, förslagsvis blåbärskräm, hallon eller äppelmos. Den är god både kall som varm!img_9380

Kommentera

