Ostig Cashewsås

Istället för att skriva om hur länge sedan det var jag skrev samt rada upp alla orsaker till min frånvaro inleder jag istället med ett recept på denna hutlöst goda pasta jag gjorde för några dagar sedan.
Såsen ger en ostig känsla trots avsaknaden av ost men för en van ostätare vet jag inte om den upplevs som ostig. För mig som inte äter ost längre duger den dock utmärkt, om inte annat så är den grymt god! IMG_0850

Ingredienser (en portion):

  • 1 dl cashewnötter (blötlagda i 8 timmar)
  • 1 röd eller gul paprika
  • 1/2 gul lök
  • 1 stor vitlöksklyfta
  • 1 msk paprikapulver
  • 1 msk tamari
  • 1 msk tomatpuré
  • 1 tsk sambal oelek
  • 2-3 msk B-jäst (eller mer…)
  • 1 dl färsk basilika (valfritt)
  • 1 msk arrowrot
  • 1 dl vatten (eventuellt mer)
  • En nypa salt
  • Nymalen svartpeppar

Till servering:  

  • 100 gram grönkål (spenat eller broccoli är också gott)
  • 100 gr tzayfileer (eller förslagsvis tempeh, tofu, oumph, kikärtor)
  • En portion valfri pasta, jag körde på lins & rispenne

Sätt ugnen på 200 grader, lägg paprika, lök och vitlök på en plåt och rosta i cirkus 30 minuter. När de är klara blandar du arrowroten med vattnet och mixar alla ingredienser till såsen.
Häll över såsen i en kastrull och värm till önskad temperatur.
Blanda sedan ner kokt pasta, stekt grönkål och tzay!IMG_0851

Kommentera

