Vegansk bibimbap med tempeh

För ett tag sedan slängde jag ihop min version av bibimbap. Man skulle egentligen kunna kalla det för koreansk pyttipanna. Bibimbap brukar innehålla ris, kimchi (fermenterad kål), stark chilisås, en proteinkälla och ägg.
Du kan i princip ha i vad du vill men grunden är ris. En rätt perfekt för överblivna rester med andra ord!
Jag hade tur och hittade färsk tempeh för 25 kr på en asiatisk livs. Till skillnad från tofu som är rätt smaklöst har tempeh en rätt markant nötig smak som kan upplevas som sur. För att minska surheten har jag läst att man kan koka den innan marinering.
Ett tips är även att marinera den i minst 12 timmar för bästa möjliga smak.
Jag gjorde min på kvällen och stekte den kvällen därpå.IMG_8140

Min Bibimbap bestod av:
Stekt Tempeh i en marinad bestående av: sesamolja, lönnsirap, tamarisoja, ingefära, paprikapulver, vitlök och chili.
Kokt fullkornris
Böngroddar
Kimchi
Avokado
Sesamsås gjord på sesamolja, kokossocker, tamari, yuzu, risvinäger, sambal oelek, vårlök, ingefära och sambal.
Färsk korianderIMG_8128

IMG_8125

 

Lämna en kommentar